lørdag 9. juli 2011

Stakkeband

Jeg har begynt på mitt andre stakkeband! Eller det er jo egentlig en god stund siden jeg begynte, men har tatt det fram igjen nå. 

Stakkeband er båndet som henger nederst på....stakken. Og en stakk er en kjole som kan se litt ut som en bunad, men den er ikke så "fin" som bunaden.
Båndet skal være ca. 280cm lang. Så det tar tid! Men blir utrolig flott! Mønsteret jeg broderer nå fant jeg på en gammel stakk i barndomshjemmet til kjæresten til mamma i Leveld. Jeg syntes det var så fint og ganske spesielt, så jeg spurte foreldrene hans om jeg kunne få bruke det! Og det syntes de var veldig stas om jeg ville! 






  


 












Enda er jeg er litt usikker på om jeg skal brodere bakstykket til stakken i "samme" mønsteret, eller om jeg skal lage et standard bakstykke med brokade. Jeg broderte bakstykke på den andre stakken jeg laget og vart veldig fornøyd med den, men det er mye arbeid når man må lage mønsteret og få det til å passe! Men kanskje jeg får ånden over meg til å lage det?

Resten av stakken, syingen og sånt, må jeg få mamma eller svigermor til å hjelpe meg med. Sying er ikke min sterkeste side. 
Her er noen bilder av den andre stakken jeg har laget.



Marte i bunad og meg i stakk

Bakstykket mitt og bandet har jeg laga.























Bakstykket mitt er brodert, har blanke perler og et tynt band
Bunaden til Marte har gommo brodert.





4 kommentarer:

  1. Åh, jeg får ikke opp bildene, hverken på mobil eller pc :-( Ville så gjerne sett dem. Bor på Vestlandet nå men vokste opp på Ål, så det er liksom hjemme det. Har bunad fra Øvre Hallingdal selv, og yngstejenta har min gamle grønnstakk. :-)
    Skal sy en ny stakk (mørkblå) til eldstedatteren min, så jeg holder på med stakkeband til den, 210 cm langt. Redd for at jeg ikke klarer å bli ferdig før 17. mai. (Må jo sy stakken også)
    Har bare klart en halv meter til nå. Har du anelse hvor mange timer sånn ca du brukte på dine?

    Mvh Anja

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Unnskyld at jeg ikke har svart før, men denne bloggen gikk det litt skjeis med! Alle bildene vart pluttselig borte! Men jeg vil gjerne vise deg stakkebandet! Hvis du vil kan jeg skrive et innlegg på den nye bloggen om det.:) Bruker nå denne bloggen http://gkaslegard.blogspot.com/ Men veldig hyggelig om du vil titte innom den.:)
      Litt usikker, denne har jeg brukt lang tid på, for tar det fram litt i ny og ned. For har lat laget en stakk som jeg er veldig glad i.

      Slett
    2. Da har jeg lagt ut et innlegg på http://gkaslegard.blogspot.no/2014/04/stakkeband.html Så jeg håper du ser dette og vil titte innom.:)

      Slett