torsdag 29. mars 2012

Vår og vårruller

Her om dagen var jeg innom Rosalinda, som er en innvandrer butikk her i Horten. Der skulle jeg egentlig bare ha risnudler, men endte opp med å kjøpe vårrullpastry (som er den "deigen" som man ruller til vårruller). Og i samme slengen fikk jeg også oppskrift på vårruller. Karen som satt der var veldig hjelpsom og gav meg en grundig innføring i hvordan man skulle lage Rosalinda's-vårruller. 
I går starta det hele, for det var viktig av fyllet fikk stå natta over og renne av seg sånn at ikke fuktigheten gjorde at "deigen" sprakk når man stekte de. 

Første jeg begynte med var å fiiiin strimmle gulerot og hodekål. Kjøttet skulle man steike hardt og hakke opp sånn at det vart veldig fint. Det var også veldig viktig, sa mannen i butikken, at man bruke reint kjøtt i fyllet, men jeg drista meg til å bruke karbonadedeig (og det gikk fint). 



I kjøttet hadde jeg oppi soyasaus, fish sauce og oyster sauce, før jeg hadde oppi kålen (det var også veeeldig viktig at den kom før gulerøttene) lot den kose seg litt før jeg hadde oppi gulerøttene og bønne-spirene. 
Da det var gjort hadde jeg alt dette i et dørslag og lot det stå natta over.



Så var det fram med pakka med "deig" og legge på fyll og rulle de sammen og i ene hjørnet pensla jeg på egg slik at papiret skulle feste seg. 

Stekinga var super enkel! Varme opp oljen godt og legge vårrullene oppi og la de ligge der til de var gyllene.






Fiks ferdig, bare å spise!



Vi skal fråtse i vårruller i dag, og bare vårruller og sweetchilli.


1 kommentar: