onsdag 24. august 2011

Er skikkelig bollemama!

I dag har jeg bakt så det står etter (synes jeg selv)! 


Det begynte egentlig med at jeg skulle lage en brøddeig som skal stå å heve ca. 24 timer, men siden jeg var så godt i gang så tenkte jeg at jeg kunne bake litt boller også. Så da har jeg bakt en masse boller! 
Boller med sjokolade og boller uten. Og ikke nok med det; jeg tror nemmelig jeg har funnet den beste bolleoppskrifta ever! De blir så bra; Store, luftige og knall gode! 





Oppskrift!

100 g smør, romtemperert
ca. 575 g hvetemel
90 g sukker
½ ts bakepulver
¼ ts salt
1 pk gjær for søte deiger, fersk eller tørr
3 ½ dl melk, 37 grader
ev. rosiner
1 egg til pensling

SLIK GJØR DU:

1. Smuldre sammen smør og hvetemel
 Smuldre sammen smøret og mesteparten av hvetemelet, enten for hånd eller i en food processor. La litt av melet være igjen for tilpassing av deigen etterpå. Ha i sukker, bakepulver, salt og tørrgjær, hvis du bruker det. Ferskgjær smuldrer du opp og rører ut i melken først. Tilsett melken i en stråle mens mikseren går på middels hastighet. Elt deigen sammen til den blir blank og glatt.
 


2. Forheving av bollene
 Legg et kjøkkenklede over bakebollen og la deigen heve på et lunt og varmt sted til den har blitt dobbel så stor. Det tar omlag 45 minutter. I mellomtiden legger du bakepapir på et stekebrett.
Dryss litt hvetemel på bakebordet og hvelv deigen over. Vil du ha rosiner i bollene, drysser du det over deigen og elterdem inn nå før du deler deigen opp i 20 like store biter. Rull hver deigklump ut til en bolle og sett den over på stekebrettet.
 
Legg kjøkkenkledet over bollene og la dem etterheve i ca. 30 minutter. Sett stekeovnen på 225 grader. Visp sammen egget og pensle bollene før du setter dem inn på nest nederste rille i stekeovnen. Stekes i 12-14 minutter, til de er fint brune på oversiden. Sjekk undersiden av bollene for å se om de er gjennomstekte. Legg bollene over på en bakerist til avkjøling.
 
 
 Lykke til! :)

1 kommentar:

  1. Mmm. Det så godt ut! Håper vi får se brødet også om det skulle bli suksess! Jeg har laget hjemmelaget blåbærpai, som gjerne kommer på bloggen om litt ;)

    SvarSlett