onsdag 25. januar 2012

Orkan!

Det blåser godt ute i havet i dag, det blåser faktisk orkan. Jeg måtte faktisk legge om "ruta" fra delta til alfa i dag fordi jeg ikke klarte å komme meg framover.
Tenkte jeg kunne forklare det lille jeg vet om vær programmet vi bruker.

Ok, vi begynner med å forklare hvor man leser av vindstyrken. Det gjør man der det står 70 (eller 38m/s eller 129km/t), dette er vinden mål i knop. En orkan har man når det blåser over 63 knop i mer enn 10 min.
Sånn jeg skjønner det er det mer øyeblikkstall de som står foran 2 min. Men kan jo si så mye at det i kastene, altså der det står 82, blåser det 42m/s og 152 km/t. Det røsker ganske så godt!

Så kan vi forflytte oss over til bølgene. På bildet har vi da en gjennomsnittlig bølge med høydeforskjell på 9,1 meter. Mens på max har vi en høydeforskjell på 14,3 meter!
Periodene har jeg ikke helt skjønt enda, men tror det er sånn at mellom en bølge til neste er det i gjennomsnitt 9 sek, mens de lengste er på 17 sek. Dette er nok fra bølgetopp til bølgetopp, eller bunn til bunn.

Ute temperaturen er 4 grader, men med vinden er den nede i -6 grader. Det er kjølig!

De andre greiene har jeg ikke peiling på hva er! Så det får jeg ta en annen gang når jeg har lært meg litt mer!!


 Og når det blåser så mye ute er det godt å ha gode kollegaer man kan kose med
(eller det er jo godt uansett da)!


Ha en strålende onsdags kveld!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar