torsdag 16. februar 2012

Den som leter, han skal finne...

Mamma og jeg var i Odalen på overraskelse-vaske-besøk hos bestemor. Bestemor selv var ikke hjemme, ho har nemlig fått operert hofte nr.2 og var på rehabiliterings senter. Derfor så vi vårt snitt til å hjelpe henne med å vaske huset! Og siden det er mye Søbakk-blod som renner gjennom årene på mamma og meg, så kan vi være effektive (jeg følte at vi var det) og vi kan komprimere! 

Men det er jo ikke det jeg skal fortelle om, jeg skal fortelle og vise hva jeg fant denne gangen!
I en et øyeblikks pause tok jeg tilfeldigvis fram en gammel bibel for å se om jeg skjønte noe av den snirklete skrifta på dansk. Men hva var det jeg fant i den? Jo, bilder, avisutklipp, konfirmasjons sanger (til den ene og andre), tegninger og dette fine brevet fra onkelen min til mamma. 

Brev til mamma fra onkel Pist

I brevet fra 18-11-79 står det:
Kjære Ingrid.
nå har jeg lært 
så mange bokstaver 
så nå jeg vil skrive til 
deg. her er di = i,s,o,l,a,f,e,m,r,
u,å,v,b,n,g,y,p. i dag har 
jeg gått på ski.
slik regner vi         (2+1) +1=4
                              (3+1) +1=5
(2+1+1) < (2+3)    (1+2) +1=4
(3+0+2) = (4+1)    (2+2) +1=5
(0+1+4) > (2+1)   
                             hilsen 
                             kristoffer


Både mamma og jeg syntes brevet var så koselig. Også syntes vi det var kjedelig at vi ikke hadde funnet det til onkel sin 40 års dag. 
Men dette var ikke eneste bibelen jeg fant små "skatter" i, i en annen en fant jeg tegninger jeg selv har laget en gang. Utrulig fargerike og flotte, og kjenner jeg meg selv rett så er det nok et lite eventyr bak hvert av dem.  

Tegning jeg har laget en gang i tiden

Men er jo begrensa hvor mange bibler bestemor har også. Så når jeg var ferdig med de så begynte jeg på gamle album, det er utrulig koselig og ganske artig det også. 
Også må jeg fortelle at bunaden som er på konfirmasjons bildet til bestemor bruker jeg i dag. Det synes jeg er veldig morsomt!

Bestefar i sine yngre dager

Ser godt hvem Marte ligner mest på...
Konfirmasjonen til bestemor













Bestemor



Ha en strålende torsdag alle! 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar