fredag 11. november 2011

Full Søbakk på Skoppum

I dag var jeg i det kreative hjørnet. Og det vil si at det var "full Søbakk" hjemme i huset!
Jeg skal først begynne med å forklare hva "full Søbakk" er. Og det synes jeg mamma gjorde  så godt før i dag:
"Det er all slags kos når det er "Full Søbakk". Det er et begrep, og ikke en person..:P! Det er å holde på med "tusen ting", litt små-kaos overalt; for utenforstående rot; men for oss full oversikt! ..nesten..."
DET er "full Søbakk" og vi Søbakker elsker det (selv om våre kjære nok kan synes det blir litt mye og intenst. Særlig når det blir flere av oss i et hus på sammetid.)


Så til det jeg faktisk gjorde! Jeg kokte bønner og linser, mens jeg fiksa på adventsstaken min og lagde ny dekorasjon til stuebordet. Så kjøkkenet var fult av mose, kongler, maling, bast og bønner. Og mens jeg tok en pust i bakken, med en kopp kaffe, fant jeg ut hvilke kaker som skal bakes til jul. Altså litt små-kaos!  




Adventskransen kjøpte jeg da vi bodde i Tønsberg. Jeg var ikke veldig fornøyd med hvordan den vart da, men nå synes jeg den er blitt ganske bra!


Adventsstaken første året.... 

Adventsstaken i år...


Også lærte jeg et triks (til) av bestemor når jeg var i Odalen. Og det var å lage blomster ut av kongler! Først så var jeg litt skeptisk, men de vart veldig fine når jeg fikk malt de og satt de på staken sammen med mose og litt perler.




Og "alt" dette skjedde mens bønnene kokte!


Og tilslutt var, som sagt, litt kos med kaffe og planlegging av julebakst! Må jo få gjort det denne fri-perioden også.



Riktig god helg alle sammen!

1 kommentar:

  1. Ja slik skal det være!!! Skikkelig koselig det der! Bordet er en ting; men når bønnene var kokt, silt av og hatt oppi en bolle; vil jeg tro det var 'hektisk' på benken også: brukt kjele m sil oppi, bolle m bønner, bolle m linser, brukt røre skje, osv. Har ikke tid til å rydde vekk det når en holder på m annet som er mye morsommere...
    Baksten blir morsom også!; med mel,eggeplommer som blir tilovers og som en ikke aner hva skal brukes til, div andre ingredienser, håndmixer m visper stinne i marengsmasse (eggehvite og sukker) kjevler og former, med kakebokser og kaker til kjøling på ei hver flate det går an å sette fra seg noe på. Herlig tid foran oss...!!
    ....'Full Søbakk'....

    SvarSlett